Doğru Kanser Tedavisi Nasıl Uygulanır?

Doğru Kanser Tedavisi Nasıl Uygulanır?

Erken teşhisin büyük önem taşıdığı kanser tedavisi hakkında tüm merak edilenleri sizin için derledik…
Kanser Nedir?
Kanser tedavisi için doğru metodlar önemlidir, ancak bunun için vücudumuzdaki kanseri doğru tanımlamak gerekmektedir. Vücudumuzun temel yapı taşı olan hücrelerimiz düzenli olarak bölünerek doku ve organlarımızı yenileme görevini üstlenir. Organ ya da dokularda bulunan hücrelerin düzensiz, kontrol dışı çoğalmasıyla ortaya çıkardığı kötü huylu tümör oluşumu kanserdir. Birçok farklı kanser türü olmasına rağmen hepsinin başlangıç noktası normal dışı hücrelerin kontrolsüz şekilde çoğalmasıdır. Vücuttaki sağlıklı hücreler, ölen hücrelerin yenilenmesi ya da hasar almış dokuların iyileşmesi için bölünür. Ancak sağlıklı olan her hücrenin belirli sayıda bir bölünme yeteneği vardır. Bazen vücut ihtiyaç duymasa dahi bölünmeye devam eder ve kontrolünü kaybederek normalden fazla üretim yapmaya başlar. Fazla olan bu hücreler bir araya gelerek tümör oluşturur. İyi huylu tümörler vücudun diğer alanlarına yayılmayıp kanser olmazken, kötü huylu tümörler hızlıca çoğalıp yayılırlar. Kanserin ana sebebi hücrelerin çekirdeklerinin içinde bulunan DNA’ların hasarıdır. Kimyasallar, virüsler, tütün ürünleri, aşırı güneş ışını, radyasyon, bağışıklık sistemi bozulmaları, genetik yatkınlık ya da sağlıksız yaşam tarzı DNA’da hasar meydana getirip kansere sebep olabilir. Genlerdeki bozukluklar yapısal olabileceği gibi, yıllar sonra meydana gelen bir etkiyle de oluşabilir. Bu nedenle her kanser farklıdır. Her bireyde farklı bir kanser tedavisi uygulanmalıdır ve multidisipliner onkoloji konseylerinde bireyselleştirilmiş kanser tedavisi planı yapılmalıdır. Kanser Belirtileri Nelerdir?
Kanser belirtilerini bilmek, bu doğrultuda önlemler alarak erken teşhis ve doğru bir kanser tedavisi için hayati derecede önem taşır. Kanser belirtileri kanser türüne göre farklılaşsa da genel olarak yaşanan kilo kaybı, yüksek ateş, sürekli halsizlik, vücutta oluşan kitleler, iyileşmeyen yaralar, olağan dışı kanamalar ana belirtiler arasında yer alıyor. Bu belirtilere sahip olunmasa dahi senelik kontrollere mutlaka gidilmeli, belirli bir yaştan sonra senelik check-up yapılmalıdır. Kanser taraması erken teşhis ve doğru kanser tedavisi için ilk adımdır. Tarama programları bütün kanser türlerini kapsamayıp günümüzde yalnıza meme, kolon, prostat, akciğer ve rahim ağzı için tarama programları yer almaktadır. Aile geçmişsinde kanser bulunan ve kanser olasılığını yükseltici hastalıklara sahip bireylerde bireysel tarama programları önem teşkil eder. Kanser Tedavisi Nasıl Uygulanır?
Kanser tedavisi her kanserli hasta özelinde farklılık göstermektedir. Kanser türü, kanserin evresi, hastanın sağlık durumu gibi etkenler tedavinin kişiselleşmesine yol açar. Uzun süreli bir tarihçesi olan bu hastalığın tedavisi için günümüzde farklı yöntemler uygulanmaktadır. Bazı durumlarda cerrahi müdahale gerektirirken bazı durumlarda sadece ışın tedavisi uygulanabilmektedir. Birçok farklı tedavi çeşidinin bir arada görülebildiği kanserde genel olarak sıralayabileceğimiz yöntemler cerrahi operasyon, kemoterapi, immünoterapi, kök hücre ve kemik iliği nakli, radyoterapi, aşı hormon ve antikor tedavisidir.
Zararlı hücreler hızla çoğaldığı için kanser tedavisi için nihai amaç tüm zararlı tümörlerin temizlenmesi ve bir daha vücuda gelmemesi üzerine kuruludur. Eğer hastalık erken evrede teşhis edilmişse cerrahi müdahale ile alınan zararlı tümörün ardından koruyucu tedavi kapsamında kemoterapi, radyoterapi gibi uygulamalar yapılarak kanserin tekrar çıkmasının önüne geçilmek istenir. Bu koruyucu tedavi ile operasyonla alınamayacak boyuttaki kanser hücrelerinin yok edilmesi amaçlanır. Erken evrede teşhis edilemeyen kanser tedavisi içinse hastayı rahatlatıcı tedaviler daha çok tercih edilmektedir. Burada hedef, kanserin tamamını temizlemekten ziyade hastanın ağrısını ve diğer şikayetlerini azaltarak ömrünü uzatmaktır.
Kanser tedavisi içerisinde en çok bilinen ve en etkili yöntem kemoterapidir. Normalden hızlı çoğalan hücreleri yok eden bu tedavi kanserli hücreleri yok ederken vücutta sağlıklı olarak hızlı üreyen hücreleri de yok eder. Bu nedenle sindirim sistemi hücreleri, tırnak, saç, tüy gibi hızlı çoğalan vücut parçaları kemoterapi tedavisi sırasında dökülür ya da seyrelir. Kemoterapi genellikle serum şeklinde damar yoluyla verilir ve bir oturum ortalama 2-4 saat sürer. Tedavinin ardından birçok yan etki görülebilmektedir. Yüksek ateş, geçmeyen mide bulantıları, kas ağrıları, ciltte alerji bunların birkaçına örnektir. Yan etkiler hastadan hastaya değişmektedir. Çok bilinen başka bir kanser tedavisi de radyoterapidir. Kanser hücrelerini yok etmek amaçlı hastaya belirlenen lokal bölgelerde ışın tedavisi uygulanır. Uygulanan radyasyon tümörleri küçültmek için uygulanır, ancak alanı geniş olan kanser hücrelerine etki etmediği için genellikle kemoterapi ile ya da kemoterapiden sonra uygulanır. Radyoterapi de tıpkı kemoterapi gibi sağlıklı hücrelerin de bir kısmını yok ettiği için ışın alınan bölgede tüylerin dökülmesi, cilt kızarıklıkları gibi sorunlar ortaya çıkar. Diğer bir kanser tedavisi de cerrahi operasyondur. Kötü huylu tümörler ameliyat ile çıkartılır ardından koruyucu tedavi uygulanır. Hormon tedavisi ise belirli kanser türlerinde vücuttaki hormon seviyesi değiştirilerek hızlı çoğalan hücrelerin üretimini engellemeyi amaçlar.
Kanser tedavisi için karar verirken doğru bir tıbbi ekip ile yola çıkmaya özen göstermekte fayda var. Konusunda uzman doktorlardan oluşan bir ekip ile zorlu kanser tedavisi çok daha kolay hale gelecektir. Florence Nightingale Hastaneleri  “Tümor Konseyi” toplanarak her hastaya özel yol haritaları çıkartarak tedaviye yön veriliyor ve multidisipliner onkoloji konseyinde kişiselleştirilmiş kanser tedavisi planı yapılıyor. Kanser tedavisinde en yeni teknolojik gelişmeler ile son teknoloji medikal cihazlar, kampsamlı cerrahi olanaklar, tedavi boyunca hem fiziksel hem psikolojik destek ile multidisipliner bir anlayışla doğru tedavi için Florence Nightingale Kanser Merkezi’ni gönül rahatlığıyla tercih edebilirsiniz.

kaynak: Doğru Kanser Tedavisi Nasıl Uygulanır?